View this email in your browser ()
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
BRASIL-SUÉCIA Nummer 304 den 19 april 2019, årgång 23
Redaktör: Lennart Kjörling
Om kultur, politik och sociala frågor, i Brasilien, Sverige, Afrika, ja hela världen
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Glad Påsk
Vanliga eländet i Brasilien, men för att inte helt skapa för mycket bedrövelse lite kultur längst ner
Bolsonaro känns allt mer trängd. Enligt en undersökning tror inte många på hans sätt att bekämpa våldet. 64 procent av befolkningen vill helt förbjuda vapnen, ännu fler 72 procent menar att samhället blir osäkrare om folk har vapen för att skydda sig. Hela 79 procent menar att poliser som dödar måste utredas och 82 procent att de måste straffas om de varit ”nervösa” när de dödat. Allt detta går mot regeringens förslag
UTBILDNING
Nyhetsbrevet Carta Educação slår fast vad som kännetecknat regeringen utbildningspolitik de första hundra dagarna
1 Flera organ som arbetat för en mer jämlik rättvis utbildning i Brasilien har stängts ner
2 Alfabetiseringsprogrammen har attackerats
3 I utbildningsministeriet där ministern just sparkats sitter snart bara ekonomer
4 Ökningen av resurserna för utbildning till 10 procent av BNP kommer inte att genomföras
5 Kraven på utbildning ska tas bort, men ska kunna ”utbildas i hemmet”
Lägg till detta försöken att göra utbildning som ett sätt att sprida reaktionära värden och åtstramning av universiteten 13 000 tjänster bort
Amazonas
Ett seminarium i Stockholm planeras prel 13 maj eller i den veckan
Pablo Milanes
Den kubanske sångaren Pablo MIlanes som samarbetat med flera av de bästa brasilianska sångpoeterna som Chico Buarque kommer till Stockholm och Konserthuset den 28 april
Seu Jorge
kommer på efterlängtat återbesök till Konserthuset den 17 juni
CEU
Hon var en av mina stora favoriter i Brasilien. Jag såg en svindlande konsert i Concha Acustica i Salvador där hennes röst svävade i natten, fri och vacker. Hon ledde med fast hand sitt okonventionella band som saknade bas och istället gav utrymme för oväntade ljudsekvenser, rösten och hennes egensinniga kompositioner. Jag blev störtförälskad.
Nu ser jag henne på Fasching, förvisso en lysande konsert, men sedan hennes andra skiva har hon ett klassiskt band med elbas elgitarr, synt och trummor bakom sig. Det blir mer massivt, döljer hennes röst och gör mig inte lika nyfiken. Jag tyckte om killen på keyboard som levererade korta intelligenta inpass. Men lite av magin var borta för mig. Förälskelsen gick över i ett resonemangsäktenskap

Lämna ett svar